Google
 
Sign up for PayPal and start accepting credit card payments instantly.

Wednesday, May 29, 2013

Penangan Tahi Arnab

Assalamualaikum & Salam Sejahtera.

ramai org kata, berhobi bermaksud menghabiskan duit dengan sia2.

tak betul tu!

memang berhobi memerlukan kita guna duit, tapi ia bukan sia2 dan merugikan. banyak hobi yang sebenarnya mendatangkan pulangan dalam jangka panjang. contohnya hobi kumpul duit. duit sekarang macam tak bernilai sangat,tapi dari tahun ke tahun harganya akan meningkat.

sama juga dengan bela arnab. arnab kecik2, dlm umurnya 2 bulan, harganya antara RM20-100 seekor bergantung kepada baka dan jantina. tapi bagi yang pandai memanafaatkan hobi bela arnab ni, arnab itu akan bawa pulangan dari segi jualan anak, daging dan produk hiliran seperti sate, daging burger dan sebagainya.

pada aku, aku cuma bela arnab sebagai penghilang stress dan sebelum ini bermula dengan mengajak anak berpuasa. dari sepasang, jadi berpasang2. pun begitu aku masih belum mahir, masih belajar dengan otai2. ada jugak yang mati, dan ada jugak aku sedekah kat orang.

ini antara gambar2 arnab aku.







sebenarnya aku nak cerita pasal tahi arnab je. so, dengan bela arnab aku sebenarnya dapat baja percuma untuk menyihatkan tanaman dan bunga di rumah aku. salah satu tanaman yg menjadi betul bila diletakkan tahi arnab ialah pokok cili kecil. korang tengoklah betapa dia punya panjang cilinya. benih yang sama aku tanam sebelumnya..... alahai keciknya.



so, marilah bela arnab dan bercucuk tanam. wife aku mula2 guna tahi arnab untuk berkebun sayur dia kata geli nak makan. aku brainwash otak dia kata sayur yang kita beli dipasar tu dari china, india dan serata dunia. belum tentu ia bersih, mungkin diorang guna tahi manusia. tu yang segar bugar tu. he.he....

No comments: