Google
 
Sign up for PayPal and start accepting credit card payments instantly.

Friday, September 12, 2008

Pos keluar setem Tengkolok Diraja 16 Sept.

KUALA LUMPUR 12 Sept. – Pos Malaysia Berhad akan mengeluarkan koleksi setem, sampul surat hari pertama dan fail yang bertemakan Tengkolok Diraja pada 16 September ini.

Pemangku Pengarah Urusan Pos Malaysia Berhad, Datuk Abu Huraira Abu Yazid berkata, koleksi setem itu dikeluarkan untuk meningkatkan kesedaran dan pemahaman orang ramai tentang keunikan budaya masyarakat negara ini.

‘‘Setem-setem ini memaparkan imej Tengkolok Diraja yang dipakai oleh semua sultan di negara ini.

‘‘Kita mahu orang ramai tahu tentang keunikan, fungsi serta perbezaan tengkolok yang dipakai sultan pada majlis dan suasana tertentu,” katanya semasa sesi penerangan kepada media tentang koleksi setem baru, sampul surat hari pertama dan fail itu di Pejabat Pos Besar di sini hari ini.

Setem yang mempunyai sembilan reka bentuk tengkolok itu dijual dengan harga 50 sen sekeping.

Sampul surat hari pertama (SSHP) pula boleh didapati dalam denominasi 30 sen dan 50 sen, SSHP dengan setem pula dijual dengan harga RM5.30 manakala fail dengan harga RM5.50.

Para pengumpul setem yang mahu membeli set lengkap itu juga boleh mendapatkannya dengan harga RM20.80.

Tambah Abu Huraira, pencipta rekaan setem itu, Datuk Raja Zahabuddin akan turut berada di Pejabat Pos Besar Kuala Lumpur pada hari pelancaran untuk sesi tandatangan bersama penggemar setem.

Selain itu, jelasnya, penggemar setem juga dinasihatkan agar mendaftar sebagai ahli SODA, (Standing Order Deposit Account) untuk mendapatkan setem-setem dan produk lain tanpa perlu beratur di pejabat pos semasa hari keluaran.

‘‘Orang ramai yang berminat boleh mendaftar secara dalam talian di www.posonline.com.my untuk membuka akaun SODA, menambah baki serta mengemaskinikan butir peribadi mereka,” ujarnya.

Sumber : Utusan Online 13/09/2008

No comments: